Tetra Pak onderzocht de houding van de voedsel- en drankenindustrie ten opzichte van duurzaamheid, zowel nu als voor de komende vijf jaar. De aan het onderzoek deelnemende bedrijven gaven aan vandaag de dag meer geneigd te zijn om plastic als favoriet verpakkingsmateriaal te minimaliseren.
De helft van de ondervraagde bedrijven beschouwt de consumentenvraag als de belangrijkste reden om nieuwe duurzame oplossingen te gebruiken in de productie- en verwerkingssector. Dit komt overeen met de bevindingen van een apart consumentenonderzoek van Tetra Pak over verpakkingen. Daaruit bleek dat bijna drie op de vier respondenten (74 procent) sneller tot aankoop over gaat als een merk praat over milieukwesties. Bovendien gelooft 42 procent van de ondervraagden dat een ‘milieuvriendelijke verpakking’ een hogere prijs rechtvaardigt; dit geeft de industrie een geruststellende reden om een bedrijfsmodel te omarmen dat de milieu-impact vermindert.
Productontwikkelingen essentieel
Bedrijven lijken op een cruciaal punt te staan wat betreft de focus op de impact op het milieu. Op de vraag hoe verpakkings- en verwerkingsleveranciers kunnen bijdragen, antwoordde 65 procent van de bedrijven dat nieuwe productontwikkelingen belangrijk zijn. Dit bevestigt de cruciale rol van innovatie in de wereldwijde strijd tegen klimaatverandering.
Gilles Tisserand, Vice President Klimaat & Biodiversiteit bij Tetra Pak, zegt: “De voedsel- en drankenindustrie staat op een cruciaal punt. Beide industrieën heroverwegen hun manier van werken om de klimaatcrisis aan te pakken en om te gaan met de onvermijdelijke impact daarvan op hun activiteiten. Ze kijken naar leveranciers voor hulp in een competitieve markt, en we blijven vastberaden om ons steentje bij te dragen door innovatie te stimuleren en nieuwe onderzoeken, samenwerkingen en producten te ontwikkelen. Het feit dat we in 2023 46 procent meer verpakkingen van plantaardige polymeren hebben verkocht dan in 2021, bevestigt de toewijding van de industrie aan verandering.”
Meer over Tetra Pak