Voor het derde jaar op rij registreert North Sea Port een recordjaar. De haven die 1 januari 2018 is ontstaan uit de fusie van Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en Havenbedrijf Gent, boekte in 2019 een goederenoverslag via zeevaart van 71,4 miljoen ton, een stijging van 1,5%.
De groei doet zich voornamelijk voor bij droge bulk en containers. Bijna de helft van de goederenoverslag via zeevaart is droge bulk. Dit aandeel steeg naar 34,6 miljoen ton (+5,4%), met name door de overslag van zand, grind en bouwmaterialen. De overslag van kolen en landbouwproducten handhaafden zich. Schroot en ertsen noteerden een kleine daling.
Containeroverslag
Containeroverslag komt met een groei van 48,7% op een totaal van 2,5 miljoen ton en 330.000 TEU. Dit segment wist zich op twee jaar tijd te verdubbelen. Ook dit jaar is dit het gevolg van het aantrekken van nieuwe diensten en een toename van koelcontainers. North Sea Port groeit zo bovendien verder als draaischijf voor containers tussen zeevaart en het vervoer ervan landinwaarts via binnenvaart.
Natte bulk en stukgoed
De overslag van natte bulk daalde licht tot 20,1 miljoen ton (-2,2%), met name in de (petro)chemie. Er was wel een sterke stijging (+42%) in de overslag van biodiesel en plantaardige olie.
De overslag van conventioneel stukgoed komt op 11 miljoen ton (-6,6%). De overslag van machines zit wel in de lift. Ro/ro daalde tot 3,2 miljoen ton (-9,6%) wat te merken is bij voertuigen en trailers.
Binnenvaart
Niet enkel de overslag via zeevaart kende een recordjaar, maar ook die van de binnenvaart. Deze steeg van 58 miljoen naar 60 miljoen ton (+3,4%). Met een overslag via zeevaart van 71,4 miljoen ton en via binnenvaart van 60 miljoen ton boekte North Sea Port in 2019 een totale overslag van 131,4 miljoen ton (+2,1%). Bovendien mag er nog 15 tot 16 miljoen ton overslag via pijpleidingen worden bijgeteld.
Vooruitzicht 2020
Met een recordjaar en een stijgende goederenoverslag bij de droge bulk en containers is North Sea Port – net als begin 2019 – ook voor 2020 licht optimistisch. Er wordt uitgegaan van een verderzetting van de huidige trend van lichte groei. De brexit, een krimpende economische groei en (nakende) handelsoorlogen zetten aan tot voorzichtigheid.