In een strategische zet om de toekomst van transport en duurzaamheid te bevorderen, hebben CUP (Carrières Unies de Porphyre) en Infrabel aangekondigd dat er in het Belgische Lessen een nieuwe productiesite voor ballast (de kiezel onder het spoor) zal worden opgezet, vergezeld van een toename van het aantal goederentreinen.
Hiervoor wordt de bestaande – 250 hectare grote – steengroeve uitgebreid naar het zuiden van Lessen. Met het totale project is een investering van meer dan 80 miljoen euro gemoeid. Het project wordt gezien als een belangrijke stap om de lokale economie te ondersteunen en het transport duurzamer te maken. De nieuwe productiesite zal gericht zijn op het vergroten van het aandeel van spoor- en watertransport voor de levering van stenen, met als doel de milieu-impact te verminderen en lokale economische activiteiten te behouden en uit te breiden.
![Federale minister van Mobiliteit (Georges Gilkinet), lRegionale Directrice "Materialen" Hauts de France-Belgique van de Groep Eurovia (Héloïse Pacory), Infraeble CEO (Benoît Gilson) en de Directeur van de steengroeve in Lessen (Vincent Durieux).](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/03/CUP-2-LR.jpg)
Meer treinen, minder vrachtwagens
Infrabel en CUP hebben plannen aangekondigd voor nauwere samenwerking, waaronder spooraansluitingen en de heropening van spoorlijn 87. Deze initiatieven zullen niet alleen de regionale economie stimuleren, maar ook bijdragen aan een verminderde druk op het wegennet en een verhoogde efficiëntie van transport.
De investering van 5,6 miljoen euro van Infrabel, deels afkomstig van het Europese relanceplan, zal de heringebruikname van de spoorlijn financieren en het aantal CUP-treinen per week verdubbelen. Dit zal resulteren in minder vrachtwagens op de weg en een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen, waardoor wordt bijgedragen aan de milieudoelstellingen.
De ontwikkeling van het multimodale platform buiten het stadscentrum van Lessen zal niet alleen de activiteiten van CUP ondersteunen, maar ook de milieu-impact van de hele productieketen verbeteren. Op de lange termijn zal dit leiden tot een grotere nadruk op spoorvervoer en een verminderde afhankelijkheid van wegtransport, met positieve gevolgen voor zowel het milieu als de lokale economie.
Lees meer artikelen over mijnbouw.