Om de as van de schroeftransporteur vrij en onbelemmerd te kunnen laten draaien, is het zaak dat er geen product in het lager tussen behuizing en as kan komen. Daarvoor ontwikkelden machinebouwers een luchtafdichting die de as omsluit. Zo ontdek je of die afdichting nog luchtdicht is en er geen product in het lager komt.
Bij Van Beek Schroeftransport bestaat de luchtafdichting uit een kunststoffen afdichthuis met twee keerringen en een aansluiting voor perslucht of bijvoorbeeld stikstof. Om de luchtdichtheid hiervan te maken pak je – heel simpel – de manometer erbij. Daarmee zie je precies hoeveel lucht er uit de afdichting lekt en of vervanging van de keerringen aan de orde is. Plaats de manometer na het reduceerventiel om de druk in de leiding naar de luchtafdichting af te lezen. Zit de waarde op het niveau van het reduceerventiel en schommelt deze niet bij een draaiende schroef? Super, de luchtafdichting verbruikt geen lucht en is in zeer goede staat.
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/11/Luchtlekkage-1.jpg)
DIT ARTIKEL moet je absoluut ook lezen:
Schommelende wijzer
Schommelt de waarde wel, dan vertoont de luchtafdichting sporen van slijtage. De keerringen hoeven nog niet te worden vervangen. Anders wordt het wanneer de waarde van de manometer sterk afwijkt van die van het reduceerventiel en deze waarde niet schommelt. Dan zijn de keerringen officieel overleden en is vervangen de enige remedie.
Meer lezen over luchtlekkage in de schroeftransporteur? Ga dan naar het uitgebreide verhaal dat we hierover op BULKGIDS plaatsten.