Om te voorkomen dat product in de aslagers van de schroeftransporteur komt, zit voor de lagers een afdichting met keerringen waarin lichte overdruk heerst. Is deze afdichting versleten, dan vloeit (steeds meer) lucht in de transporteur met alle gevolgen en kosten van dien. In dit artikel vertellen de specialisten van Van Beek hoe je ziet dat de keerringen versleten zijn en vervanging noodzaak is.
Om de as van de transporteur vrij en onbelemmerd te kunnen laten draaien, is het zaak dat er geen product in het lager tussen behuizing en as kan komen. Daarvoor ontwikkelden machinebouwers een luchtafdichting die de as omsluit. Bij Van Beek Schroeftransport bestaat deze uit een kunststoffen afdichthuis met twee keerringen en een aansluiting voor perslucht of bijvoorbeeld stikstof.
DEZE ARTIKELEN over schroeftransporteurs vind je wellicht ook interessant:
- Dubbele, kantelbare schroeftransporteur op mobiele basis
- Expertisecentrum voor schroeftransport
- Zo doe je dat: luchtlekkage in de schroeftransporteur bepalen
0,2 bar overdruk
De luchtafdichting wordt tegen de eindplaat van de schroeftransporteur bevestigd. De twee keerringen zijn zo geplaatst, dat ze met de dichtingslippen richting de schroeftransporteur wijzen. Via een luchtaansluiting waar een reduceerventiel aan is gekoppeld – dat de overdruk naar de gewenste 0,2 bar brengt – komt de perslucht in de ruimte tussen de twee keerringen. Een rubberen O-ring zorgt voor een luchtdichte afsluiting tussen afdichthuis en eindplaat. Resultaat van deze constructie is dat de lucht alleen maar via de keerring aan de productzijde kan verdwijnen. Deze lucht drukt het product terug dat richting het lager wil, waarmee wordt voorkomen dat product bij het lager kan komen, zich daar kan ophopen en het lager kan beschadigen. Daarnaast voorkomt de afdichting dat kostbaar product naar buiten lekt en verloren gaat.
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/11/Luchtlekkage-2.jpg)
Slijtage keerringen
Direct na montage zijn de luchtafdichtingen potdicht en verdwijnt er geen lucht via de keerringen. Dat verandert echter met het verstrijken van de draaiuren. Op het punt waar de keerringen aansluiten op de as slingert deze namelijk altijd een beetje. Nieuwe keerringen vangen deze slingering prima op, maar na verloop van tijd treedt toch slijtage op. Zo ontstaat – steeds meer – ruimte tussen de keerringen en de as en ontsnapt er bij elke as-omwenteling een beetje lucht uit de afdichting. De perslucht duwt het product dan nog steeds terug. Van Beek berekende dat het luchtverbruik in deze fase kan oplopen tot zo’n 20 tot 25 liter per minuut.
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/11/Luchtlekkage-5.png)
Uiteindelijk zullen de keerringen zo versleten zijn dat er constant lucht richting het product stroomt. Vaak bezwijkt de luchtafdichting daarna snel, houdt de perslucht het product niet meer tegen en heeft het product vrij baan richting het lager.
Gevolgen luchtlekkage
We willen om verschillende redenen zo weinig mogelijk luchtlekkage in een schroeftransporteur. Allereerst omdat lekkage leidt tot luchtwervelingen in de transporteur en als gevolg daarvan ongewenste stofontwikkeling en verlies van kostbaar product. Daarnaast zorgt luchtlekkage ervoor dat er steeds meer perslucht moet worden geproduceerd. Deze productie vraagt energie en kost dus geld. Bij meerdere luchtlekkende schroeftransporteurs lopen de energiekosten, maar ook de onderhoudskosten van de compressor snel op. Ernstige luchtlekkage zal tenslotte de levensduur van het lager flink verkorten, doordat er product in het lager kan komen.
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/11/Luchtlekkage-1.jpg)
Standaard vervangingsadvies
Van Beek adviseert de keerringen in principe elke zes maanden of bij 4.000 draaiuren te inspecteren. Lekt er bij elke as-omwenteling een beetje lucht weg, dan is vervanging nog niet direct nodig. Verdwijnt er constant lucht, dan is vervanging van de keerringen wel essentieel. De luchtafdichting kan langer dan een half jaar of 4.000 uren meegaan, maar ook flink korter. Omdat de overdruk te hoog is bijvoorbeeld en er constant lucht onder de keerringen door wordt gedrukt. Verder speelt ook het gebruik van de schroeftransporteur een belangrijke rol: een transporteur die 1 omwenteling per minuut maakt, zal minder hard slijten dan een exemplaar dat 200 keer per minuut in de rondte moet.
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/11/Luchtlekkage-4.jpg)
Abrasief product verkort levensduur keerringen
Ook het te transporteren product bepaalt de levensduur; een abrasief of zeer fijnkorrelig product tast de keerringen sneller aan dan een neutraal product. Verder spelen de stroomsnelheid van het product en de doorsnede van de schroeftransporteur een rol; een grotere diameter belast de luchtafdichting zwaarder. En dan is er nog de opstelling van de schroeftransporteur. Bij een verticaal geplaatste transporteur wordt de luchtafdichting door de constante druk van het product op de afdichting veel zwaarder belast dan bij een horizontaal geplaatst exemplaar. Vervangen van de keerringen is dan ook veel eerder aan de orde.
Meer over Van Beek Schroeftransport.