Met goed opgeleid personeel en zorgvuldig ontworpen componenten wordt het onderhoud van transportbanden eenvoudiger en veiliger dan ooit tevoren. Innovatieve technologie optimaliseert de beschikbaarheid van transportbanden én optimaliseert de prestaties ervan.
Transportbanden behoren tot de meest dynamische en gevaarlijke installaties op de fabrieksvloer en overslagterreinen. Daarbij komt dat veel werknemers weinig inzicht hebben in de werking, bediening en eigenschappen van transportbanden. Dat is op zich begrijpelijk. De aandacht van personeel is primair gericht op de productie en minder op het onderhoud en de zorg voor bandtransporteurs. Dit leidt ertoe dat men aan het afstellen van componenten en het oplossen van gebreken niet toekomt, met alle gevolgen van dien voor de veiligheid en prestaties van bandtransporteurs. Bovendien valt de service aan deze systemen vaak buiten hun taakomschrijving. Een extra moeilijkheid is tegenwoordig dat ervaren krachten met pensioen gaan en hun kennis niet kunnen doorgeven aan jonge generaties. In de Verenigde Staten is het lastig om operators aan te trekken in de leeftijdscategorie van 25 tot 45 jaar.
TIP, deze artikelen vind je vast ook interessant:
- Pas op met transportbanden; safety first
- DRAM ontwikkelt zelf mobiele oprolautomaat voor transportbanden
- TBK lijstschrapers voor schone transportbanden
Veiligheid en prestatie
“Personeel verdient op de werkvloer de best mogelijke bescherming”, aldus Paul Harrison, Chief Technology Officer van Martin Engineering. “Daarom integreren we in onze transportsystemen steeds meer functionaliteit die de veiligheid verbetert. Dat sluit aan op de trend in wet- en regelgeving naar strengere eisen. Tegelijk is er een toenemende druk om machines te leveren die continu inzetbaar zijn en grotere productiecapaciteiten hebben. Om die reden zijn onze systemen niet alleen ontworpen voor een veiliger bedrijf en bediening, maar ook met het oog op een maximale prestatie en een zo efficiënt mogelijk onderhoud.”
Slim bandreiniger-spansysteem
Een voorbeeld van de mogelijkheden van een transportband die is voorzien van de nodige sensoren is de inzet van een geautomatiseerd pneumatisch spansysteem voor bandreinigers. Het systeem zorgt voor de correcte spanning op het schraperblad gedurende alle fasen van de levensduur van het schraperblad. Dit betekent dat de vele arbeid die doorgaans nodig is om een optimale druk op het blad te houden tot een minimum wordt beperkt. Het systeem is uitgerust met sensoren die detecteren of de band is beladen en draait. Het systeem zet het mes automatisch achteruit tijdens stilstand of wanneer de transportband leeg is, om onnodige slijtage te voorkomen. Het pneumatisch spansysteem zorgt daarmee, zonder menselijke tussenkomst, voor een optimale levensduur van zowel het schraperblad als de transportband.
Bandreinigers en impactplaten
Een voorbeeld van deze ontwikkeling is een nieuwe serie bandreinigers van Martin Engineering. Deze apparaten voor zware industriële toepassingen zijn voorzien van een cartridge met schrapermes dat door één enkele medewerker veilig uit de transportinstallatie kan worden getrokken. Na vervanging van het schrapermes is de cartridge weer eenvoudig in de installatie terug te schuiven.
Hetzelfde idee is toegepast voor de vervanging van impactplaten onder het opstortpunt van een bandtransporteur. De impactplaten kunnen uit de installatie worden geschoven zonder de transportband te stoppen. “Het is niet nodig om hiervoor in de bandtransporteur te komen. Het onderhoud kan van buitenaf plaatsvinden; veiliger en sneller, met minder productiestilstand.”
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/10/Martin2.jpg)
Schrapernet
Een andere vernieuwing is een bandreiniger die geen gebruik meer maakt van de vertrouwde urethaan messen. Deze gepatenteerde vinding heeft de Bulk Handling Award in de categorie ‘Innovatieve Technologie’ ontvangen. De bandreiniger bestaat uit een net met een matrix van wolfraamcarbide schrapers. Dit schrapernet wordt lichtjes op de band gespannen om bandslijtage te verminderen en schade aan bandverbinders te voorkomen. In tegenstelling tot conventionele systemen valt het net diagonaal over de afwerptrommel. Zo ontstaat een driedimensionale curve die zich aan de vorm van de trommel aanpast.
“Ondanks de lage contactdruk verwijdert deze bandreiniger liefst 95% van het carryback-materiaal”, legt Conveyor Products Manager Dave Mueller uit. “Dit maakt het mogelijk om secundaire bandreinigers achterwege te laten, waardoor nog meer kan worden bespaard op servicetijd en onderhoudskosten.”
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/10/Martin3.jpg)
Monitoring
Een andere trend is automatisering en monitoring, waarbij het gaat om zaken zoals lastdetectie, bandloop, bandspanning en bandreinigerspanning. “In veel gevallen is alleen de aandrijving van de bandtransporteur elektrisch aangesloten”, vervolgt Paul Harrison. “Die aansluiting is meestal niet beschikbaar voor andere systemen. Operators moeten daarom de transportbanden fysiek nalopen om ze te inspecteren, wat een tijdrovende bezigheid is. Het is veel efficiënter om de bandtransporteur te voorzien van sensoren die hun meetresultaten naar een centraal punt sturen. Daar kunnen die gegevens real time worden bewaakt. Ook is het mogelijk om data te registreren voor latere analyses.”
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/10/Martin4.jpg)
Stroomopwekking
Monitoring vraagt om een permanente communicatie. Vanwege de soms grote afstanden is een bekabelde verbinding niet ideaal. Een draadloos communicatiesysteem is beter geschikt. Maar ook dan is het vereist dat de sensoren een elektrische aansluiting hebben. Een zonnepaneel biedt ’s-nachts geen uitkomst. De oplossing is om gebruik te maken van het vermogen dat de trommel levert. De motor ervan is doorgaans overgedimensioneerd om rekening te houden met parasitaire belastingen, zoals die van beschadigde rollagers, afdichtingssystemen, bandreinigers en verzwaard stortgoed (bijv. als gevolg van vochtopname). Het is daarom verantwoord om de kinetische energie van de lopende band te benutten voor de stroomopwekking ten behoeve van sensoren en apparaten elders in het transporttraject.
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/10/Martin5.jpg)
Generator
In de praktijk wordt de stroom voor een sensor of apparaat aan een bandtransporteur opgewekt bij een of meer transportrollen die de band ondersteunen en geleiden. De transportrol is een betrouwbare component die prima op een generator is aan te sluiten. Bovendien heeft die ingreep geen invloed op de fysieke configuratie van de transporteur. “Op die manier is veilig stroom te betrekken voor een breed scala aan elektronische apparaten”, aldus Dave Mueller. “We hebben een rolstel ontwikkeld dat gebruik maakt van de bestaande transportrollen bij de gebruiker, zodat geen voorraad speciale transportrollen nodig is. Het idee is om op het uiteinde van een bestaande rol een magnetische koppeling te bevestigen, waarvan de buitendiameter overeenkomt met de roldiameter. Dit ontwerp plaatst de generator buiten de bandloop. Hij wordt door het rolstel in een vaste positie gehouden, maar ondervindt normalerwijs geen belasting van de transportband.”
![](https://www.bulkgids.nl/wp-content/uploads/2024/10/Martin6.jpg)
Sensoren en apparaten
Dankzij de generatoren zijn de transportbanden op een hoger niveau van veiligheid en efficiëntie te brengen. Dit gebeurt door gebruik te maken van onder meer vochtsensoren, drukschakelaars, naderingsschakelaars, timers, weegschalen, elektromagneten, relais en verlichting. De meetgegevens gaan via draadloze communicatie rechtstreeks naar een centraal controlesysteem. Operators krijgen direct toegang tot gegevens over de conditie van de band en de prestaties ervan. Ook is het zo mogelijk om transportbanden ‘slimmer’ te maken.
Meer over Martin Engineering.