De verbreding van het kanaal waaraan ForFarmers in Delden ligt, vereiste een verplaatsing van hun scheepslosinstallatie. LDL Bulkhandling beoordeelde of het systeem nog voldeed aan de huidige normen en of de constructie een verplaatsing aankon. Het onderzoek leidde tot het besluit om te gaan voor een compleet nieuwe, duurzame scheepslosinstallatie.
De vaarweg tussen Delden en Enschede en de zijtak naar Almelo worden verbreed en verdiept. “Het doel is dat schepen elkaar beter kunnen passeren en schepen met een diepgang tot 2,8 meter aan de kades kunnen komen”, vertelt Wilco Zeilmaker, omgevingsmanager van aannemerscombinatie VOHB. “De havens van Hengelo, Enschede en Almelo aan het Twentekanaal worden bereikbaar voor schepen met een laadvermogen van 3000 ton. Dat is niet alleen een stimulans voor de regionale economie, maar zorgt in de regio ook voor een vermindering van zo’n 900 vrachtwagenbewegingen per dag.”
Planning
Een gevolg van de hele operatie was wel dat de scheepslosinstallatie van ForFarmers aan de gemeentekade Delden moest worden verplaatst. Floor Zandbelt, teamleider technische dienst bij ForFarmers: “Bij het project waren behalve VOHB ook Rijkswaterstaat en LDL Bulkhandling betrokken. In goed overleg is met deze partijen een gefaseerde planning overeengekomen. Daarbij bleef het mogelijk om schepen te verhalen en omgevingshinder zoveel mogelijk te beperken. Hiertoe is gebruik gemaakt van een tijdelijke losinstallatie 100 meter verderop de kade.”
Lees het artikel over de duurzame, nieuwe scheepslosinstallatie
Meer over LDL Bulkhandling B.V.