Ga naar hoofdinhoud

Stuvex aardingsunit met interlock

    Stuvex International presenteert voor de veilige verlading van bulkwagens een aardingsunit met een interlock. Anders dan bij een betrekkelijk eenvoudig te omzeilen resistieve aardingsunit gaat het hier om een capacitieve aardingsunit.

    Om ervoor te zorgen dat statische elektriciteit van een bulkwagen wordt afgevoerd, schrijft de norm IEC/TS 60079-32-1 slechts voor dat een aardingskabel moet worden voorzien. Maar om te voorkomen dat vergeten wordt om de vrachtwagen te aarden, wordt een aardingsunit met een interlock aanbevolen. Met enkel een resistieve aardingsunit is het eenvoudig mogelijk de aarding te omzeilen. De klem moet namelijk slechts verbinding maken met een metalen object, niet noodzakelijkerwijs de bulkwagen!
    Met behulp van een capacitief systeem wordt dit probleem opgelost: de klem moet dan worden aangesloten op een bulkwagen alvorens een vrijgave (groen signaal) volgt. Aansluiting op een kleine auto of een metalen paal resulteert in een rood signaal en geen vrijgave van de interlock; de laad/los-installatie blijft geblokkeerd.
    De TES01 capacitieve aardingsunit van StuvEx International bepaalt eerst of de chauffeur een correcte verbinding met de bulkwagen heeft gemaakt. Hierbij wordt gecontroleerd of de capaciteit van de geleider (bulkwagen) zich in het normale bereik van een bulkwagen bevindt. Dit minimaliseert het risico van het verkrijgen van een groen licht van het aardingssysteem door verbinding te maken met objecten anders dan de vrachtwagen.

    Zie ook On-line berekenen explosie ontlastoppervlak

    Bedrijfsgegevens StuVex International NV

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.