De toekomst van het verpakken in Nederland is moeilijk in kaart brengen, maar het milieu, internet en intelligente automatisering zullen zeker een rol gaan spelen. Dit werd duidelijk nadat de kruitdamp was opgetrokken van de VerpakkingsBattle over drie stellingen, die plaatsvond tijdens EMPACK Den Bosch op 27 en 28 maart 2013.
Zo blijkt het begrip eco-verpakkingen voor veel interpretaties vatbaar. Iedere leverancier wil met eco-verpakkingen worden geassocieerd, maar een duidelijk onderscheid met conventionele verpakkingen is nauwelijks te maken. De stelling over webretail betrof de snelle groei van dit fenomeen en het achterblijven van de kennisontwikkeling op verpakkinggebied. Dit kan een groot probleem worden in een markt die op dit moment meer dan 150 miljoen pakketjes per jaar in Nederland alleen al voor zijn rekening neemt. De verwachting is, dat online winkelen niet alleen de transportverpakkingen gaat beïnvloeden, maar ook de primaire productverpakking en de machinelijnen waarop de producten worden afgevuld. Verpakkingsmachines kwamen met name aan de orde vanwege de rol die zij spelen – of zouden moeten spelen – in de innovaties van de verpakkingsindustrie. Hier wordt proactief ondernemerschap gevraagd en beloond; wie als machineleverancier wacht tot de klant met een uitgekristalliseerd verpakkingsplan op de proppen komt, is te laat.